دانشکده علوم جنگل  

جلسه ریاست محترم دانشکده علوم جنگل با ریاست محترم دانشگاه


صفحه 1

به هر حال خیلی ممنون همین دیدار شما و محبت شما دلگرم کرد که در میدان آمدیم و می دانستیم چه خبره با آگاهی باز اومدیم و پیگیری دوستان وارد عمل شدیم این نگاه و تکلیف شد و اگر نیایی گردن شماست و اگر نیایین خطاست ما را در این گذاشتند و خدا قسمت کرد که ما خدمت شماهیم بر این ما قول به دوستان دادیم که محکم هستیم قول و قرارمون تعهداتمون ته اساس همون معیارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی آرمانهای شهدا تکالیفی که بر عهده ماست به عنوان ریاست دانشگاه جدی بدون هیچ عرض به حضورت سهل انکاری مصامحه ­ای بریم جلو دلیلی نمی شود اما دلیل نمیشه که بداخلاق باشیم که مهربان نباشیم ما به هر حال مهربان نباشیم همه چیز با خشونت همه چیز سر جای خودش همه دوست دارند میان سرکار خوشحال باشن این جو ایجاد کردن  اهداف پیاده نکنیم نمیشه مشکلات را برطرف کنیم همه از کارشون راضی باشن رفع کردن این مسائل، زمان می بره و کار میخواد مشکلات بیست ساله را نمیشه حل کرد تیم میخواد یارو یاور میخواد همفکری و همدلی میخواد خدا رو شکر ما تو این ملاقاتمون همدلی اکثر اقشار دانشگاه رو دیدیم که تا حالا برطرف نشده تجمعی شده دیدیم خدا رو شکر این اراده و کار میخواد دانشگاه ما ظرفیت نیروی انسانی خوبی دارد و توانایی رسیدن به اهداف و برنامه های توسعه کشور و برنامه های راهبردی دانشگاه و چشم انداز رو داره به شرطی که ما در مدیریت نیروی انسانی اصول مدیریتی را رعایت کنیم ما استقبال دانشکده ها را در چهار چوب وظایفتون سعی کنیم رعایت کنیم دانشکده مسئول جنبه های مختلف داره من فکر میکنم یکی از موارد مهم است آموزش و تربیت دانشجو و پژوهش و تحقیقات هستش یعنی ساختار دانشگاه میشه گفت تشکیل شده از ستونها دانشکده ها هستن توصف هم هستن صف خط مقدم ما در واقع هیات رئیسه داریم برنامه میدیم پشتیبانی می کنیم راهنمایی می کنیم کار را در دانشکده ارتقاء می دهیم حالا که باید موفق بشیم

صفحه 2

 باید چه کار کنیم به دانشکده ها اختیار بدیم شخصیت بدیم اون جایگاهای اصلی شود  رو تعریف کنیم خیلی اون نقش قیم را بازی نکنیم چون می توانند واقعا در این حد یعنی باید به بلوعشون برسند که اون وظایفشون رو با توجه به حضور ساختار خوبی مثل گروهها و اعضای هیات علمی انجام بدن یه حسنی داره یه حسن خیلی خوبی داره که ما می توانیم تو بحث برنامه ریزی و پشتیبانی تعامل، ارتقاء دانشگاه بحث به استعلا سیاست گذاری و رسیدن به اهداف چشم انداز مراقبت کنیم. می تونیم وظایف را انجام بدیم اگر من در گیر مسائل جزیی بشم که حالا بعضاً دوستان میان اینجا بحث کمبود صندلی نمیدونم و حالا یه اتو کلاو و آزمایشگاه شویم با من طرح می­کند حالا این موضوع چند سال گذشته به رئیس دانشکده گفتی هم گفتیم و هم نگفتیم رئیس دانشکده نمیدونه تا کمبود زمینهای کشاورزی داریم بسیار خوب اما زمین کشاورزی که داریم استفاده می­کنی میگی نه میگم چطور شد بعد توصیه می کنند که زمین بخریم زمینی که داری چه طور استفاده نکردی حالا میگه برید زمین بخریم بنا بر این برنامه ریزی­ریزی برای توسعه سرمایه گذاری باید حساب و کتاب داشته باشه یعنی برای اینکه ما سیستم بتونیم بهره وری  ببریم باید پاره­ای نداریم باید بهره وری سیستم ببریم بالا، برای بالا بردن سیستم تحقق ارتقاء بهره وری در واقع تحقق این ارتقاء بهره وری، لزوماً پول خرج کردن نیست درست خرج کردنه آرایش سازمانی درست تعاریف در واقع آرایش سازمانه ارتباطات سیستم و شکل درست نظام و ساختار دانشگاهی باید درست بشه جلوی نشستها و ضایعات رو بگیریم جلوی استعلاک رو بگیریم خیلی داریم خیلی یعنی هر سرمایه گذاری کردیم با کمترین راندمان داریم کار می کنیم.

صفحه 3

اینها اولین اقدام خوب برای اینکه به اولین اقدام برسم از کجا باید شروع کنیم لزوما" این نیست که من باید سرمایه گزاری کنم من باید  تو بحث نیروی انسانی که بخش اعظم فعالیت های دانشگاه را تشکیل می دهد در کنار تجهیزات و نیروی انسانی را سازماندهی مجدد انجام دهیم. ببینیم که واقعا میزان مهارت نیروی انسانی ما در چه اندازه و آیا بر اساس شایسته سالاری و تخصص و شایستگی در جای خودشان قرار گرفتند . پس جایابی ها درست شود و هر کسی باید در جای خودش قرار بگیرد. ارتباطات ، اختیارات درست باشد و درکنار آن اخلاق و انظباط اداری هم ترویج گردد خوب یه وقت هست نیاز است که  کارگاه بگذارید نصیحت کنی هماهنگی کنی  بعضی اوقات نیاز است جابجایی کنی فردی رو بیاری ، فردی رو برداری نیاز دارید به هر حال این باید اصلاح شود ولی قبل از هر چیزی باید شورای دانشگاه متشکل از هیات رئیسه و مدیران ، شورای دانشگاه و روسای دانشکده های هستند خودشان در واقع این تفاهم و برنامه ای که قراراست انجام شود  متوجه شوند و به اون اعتقاد داشته باشند توانایی اجرا را هم داشته باشند بنابراین من حالا گفتم خیلی موارد  را در جلسات  تکراری باشد ولی من خواهش این است آقای دکتر شما انشااله براساس وضعیت موجود که بررسی می کنید  حالا ما یک سری روئوس رو طرح می کنم برنامه عملیاتی واقدامات را براساس توسعه دانشگاه بنویسید یعنی بگویید من برای سال آینده دانشگاه سه تا محور براساس تخصص ، جایگاهی هم که دانشکده دارد انجام بدهیم  و برنماه محور جلو برویم شاخص بدهیم و حتما ارزیابی درونی داشته باشیم یعنی برنامه شما همراه با شاخص باشد که بتوانیم ارزیابی هم انجام دهیم . بعد آمار و گزارش های ما بگویند که ما چقدر موفق بودیم .

صفحه 4

 

درخواست دیگر من این است که آیین نامه های مدیریت دانشگاه رو اجرا کنیم شآن شوراها کمیسیون ها ،  کمیته ها رو واقعا رعایت کنیم دانشگاه دارد شورایی اداره می کند و هرچیز باید سرجای خودش باشد چاره ای جز این نداریم نکته دیگر اینکه ما برای رسیدن به دانشگاه نسل چهار شعار نمیخواهیم بدهیم ببینید چاره ایی نداریم الان دانشگاه نسل 3 کارآفرینی سندش هم نوشته شده من فکر نمی کنم خیلی موفق بودیم باید الان بیاییم چالش هار ا ببینیم  که ما برای کارآفرینی به هر حال سیستم توسعه کسب و کار دانشجویی و ایجاد اشتغال چه برنامه هایی داشتیم چالش های آن بررسی شود اصلاح گردد و به سمت دانشگاه نسل 4 که تاثیر گذاری دانشگاه در توسعه جامعه پیرامون محلی، منطقه ای و ملی یعنی دانشگاه مسئولیت دارد و خود را مسئول می داند که در ارتقاء  و توسعه سیاسی ، اجتماعی و

صفحه 5

بعضاً شاید باهاش مواحه بودیم این باور اتفاق نیافتاده ما الگوهای و نمونه های موفقی رد ارائه نکردیم اینجا باید دانشکده ها خصوصاً حالا شورای دانشکده حواسش باشد تخصص ها رو رعایت بکنه این از کجا ناشی میشه از جایی ناشی میشه استاد من در زمینه ای که تخصص نداره وارد میشه م میره کار رو خراب میکنه مدیر گروه وظیفه اش چیه وظیفه ش اینه همین ها رو بره بررسی بکنه یعنی برنامه آموزشی دانشجو پژوهش هیات علمی و توجه به تخصص های افراد چه در زمینه آموزش و پژوهش چه تعامل و ارتباط با سازمانهای مربوطه من نمی تونم نماینده ای که بیاد تعهدی رو بده از عهده بر نیاد یک قضاوت عمومی برای کل دانشگاه ایجاد بشه اینجا جای تعارف نیست اینجا دیگه گلوگاه هستش کنترل کنید تعارف خیلی وقتها اینها باعث مناقشات شده بنابر این وقتی که نگاه می کنیم همه مسائل و می بینیم محور اصلی میشه  شایسته سالاری یعنی بر اساس همون شایستگی باز محور و فنداسیونش خرد هستش بر اساس دانش و بر اساس علم هستش دانشگاه جایی چیه جای دانش هستش باید اداره بشه تعارف هم نداریم اینجا نبایستی حالا ببین باید یه جوری برخورد کنیم  اون دوست ما، کارمند ما، همکار ما بپذیره فرهنگ بپذیرند و حمایت کنند نباید ناراحت بشه اگر فکر کنه یه برخورد علمی باهاش شده برای اینکه تعارف بردار نیست بنابر این اگر بخواهیم اصلاحات انجام بدیم

صفحه 6 و 7

راندمان ببریم بالا و تاثیر گذار باشیم و درنهایت در آمدزایی بکنیم و بریم به سمت خود گردانی آقای دکتر ، باید به سمت خودگردان شدن بریم جلو تا کی من دستم ببرم جلوی وزارتخانه اگر بخواد هم دیگه نمیتواند بعد ظرفیتهای زیادی هستش برای درآمد زایی خوب اینجا باز باید دانشکده ها یک برنامه جداگانه ای برای بحث درآمد زایی داشته باشند یک برنامه برای توسعه آموزشی پژوهشی و درآمدزایی که منافع همه دیده بشه همه هم سهیم باشند کارمند و استاد و دانشجو والی موفق نمی شوند هر کسی به سهم خودش وظایف انجام بشه و ظایف آموزشی و پژوهشی انجام بشه ولی این ساختار باید به گونه ای باشد همه متوجه بشوند یکی از راههای شرکتهای دانش بنیان هستش چیز خوبیه موفقیت به اصطلاح مدل خوبیه اما میشه مدلهای دیگه هم داد ما باید از هر وسیله مون که پول دادیم با تبش بیست و چهار ساعته استفاده کنیم یعنی استراحت و خاباندن یک دستگاه ضرر داره حالا به هر دلیل ممکنه به هر حال افرادی که تخصص دارن کم داریم باید بریم نیروها و گروهها را ترمیم کنیم حالا اشکال ندارد مثلاً در جذب نیروها مون نیروهایی جذب کنبم که بتونه بهتون کمک کنه من امیدوارم ببینیم که دوستان میان و این مطالبه را دارند و پای کارن و هر چه بتوانیم این افراد و گروهها را تو جمع خودمون داشته باشیم.بعد منابع همه رو ببینیم و کارهای اقتصادی هم فرق می کند یعنی ما مطمئن باشیم به یک منتور نیاز داریم و اعضای هیات علمی کار اقتصادی نمی تواند بکنند رفتن شکست خوردند و اگه کسی هم موفق شده احتمالاً یه زمینه ای یا تجربه ای در این خصوص داشته چون هیات علمی کارش تئوریه تجربیه بحث اجرائی نمشناسه و تبادل با سازمان را دارد و ما اینجا باید کنارشمایک یه سیستم تقویتی بزاریم که بهتون کمک کنه بحث های مالی و بحث های مالی که بلاخره  در بازار مورد نیاز است تا بالاخره بر محصول برسین به هر حال یک محصول تولید میشه و به بازار برسه در این مرحله نیاز دارین و به مشاور حقوقی نیاز دارین که اینو با روشن کارکرد والا بحث در ابتدایی محقق می شود و متاسفانه بیش از 60 درصد امکان تحول را استفاده نمی کنیم و باید به می کنیم همه بتونیم 30 تا 40 درصد راندمان را بالا ببریم انشاالله به همراهی شما عزیزان و این بلاخره نگاه متاسفانه تو صحبت دکتر بود بعضاً بهش دامن زدن یا به این دانشکده زیاد رسیدن بلاخره ما باید از یجایی حلش کنیم اگر بر اساس به هر حال ظرفیت تخصص تعداد دانشجو و استاد بیایم ازشون ملاحظه کنیم و بهشون امکانات بدیم و ازشون هم بخواهیم   

صفحه 8 و 9

اونجادیگه من فکر نمی کنم گله ای اتفاق بیفتد وقتی که طرف میگوید اقا من یه زمینی دارم که داخلش 1000 متر ساختمان دارد واستخر دارد چی دارد میگم کسی داخلش هست میگه نه خب دیگه نمی تواند ازمن انتظار داشته باشد من یک چیز جدید بهش بدم اول برود اونو فعال نگهدارد اگر اداره کرد و به سود رسید میایمیک ظرفیت جدید بهش میدهیم بنابراین تمام حمایتها و پشتیبانیها بر اساس عملکرد ما ارزیابی عملکرد را خواهیم داشت شماهم تواین سیستممون اقای دکتر اینو راه بیندازید با سلیقه خودتان بدونید کجایین وظرفیتها شناخته شود و هر ظرفیتی که هست بهید یک راندمانی داشته باشدمیگم که یکی از فرهنگی که دراسلام داریم اینه که اون لباس  یا غذا یاسرایه ای  که توی یکسال سراغش نرفتیم مال شمانیست بایدبریم بیرون یاخمسشو بدهیم وقتی چیزی دارین که سراغش نرفتین یابایدبدهید بیرون مااگر سراغ ظرفیتهای موجود خیلی کارهارا می توانیم انجام بدهیم الا ایهالحال کار زیادهست ووفرصت هم میخاد ولی این لازمش این است که دانشکده ها شروع بکنن ومنتظر من نشوند برنامه هاشان را بدهند تاماهم وقت بگذاریم منتظرنباشین که ما تک تک بیاییم اینهارو پیگیری کنیم من لازم نمی دونم که ریس دانشگاه بیاید توهرمسله ای باشد بعضا میبینیم نوشتن ریس شورا یادانشگاه گه خیلی درگیر می شوند ولی بایستی جانشین پروری کنیم ونیروههای جوان را در کنار نیروههایی که تجربه دارند بگذاریم. 

در یک دوره ای که قدیمیا خارج می شوند مادچار مشکل وکمبود نشویم این جانشین پروری را جا بیندازیم وتو گروهها باید یکی دوتا هیات  علمی جوان بیان و چه درسی هم نباشه ولی نیان چند سالی چیز یا دیگران خالی نشوند بهرحال ممنون از شما  و به به حمایت شماها نیاز داریم وافتخار می کنیم همکاری با شما و هر کاری هم انجام میدهیم جهت توسعه دانشگاست .یه فرصتی خدا بهمون داده بتوانیم کارهای مثمر ثمر انجام میدهیم ویک الگویی بدهیم بتونه با قیات وصالحات بمونه برامون تو بحث استقلال دانشکده  می تواند اما یک نکته داره ماباید در انتخاب مدیران دانشکده ادمای کاربلد بگذاریم ریس دانشکده ای که نمی تواند کارانجام بدهد هرروز یک بحران ایجادکرده من تا جایی که موتورتون گاز بخوره جاده رابراتون صاف میکنیم ایشاله موتورتون روغن سوزی نیفته   انشاله .



 تاریخ ارسال خبر :   01 اردیبهشت 1404 - 08:39    |     تعداد بازدید :   12
 ارسال کننده :   مدیریت سایت    |      کد خبر :   18297
تصاویر مرتبط دیگری برای این خبر ثبت نشده است .
      01 اردیبهشت 1404 - 08:39    |    کد خبر : 18297